Pagina's

woensdag 8 juni 2016

6 Maanden oud, beginnen met brood.

Moos is nu bijna 7 maanden oud. Maar wil graag delen: hoe ik het starten met brood heb aangepakt. Al vanaf 4 maanden zijn we begonnen met fruit en groente hapjes. Achteraf gezien zijn we daar te vroeg mee begonnen. Mijn ervaring is dat je beter vanaf 5 maanden ongeveer kan beginnen. Bij ons waren de eerste periode een hele strijd om het lepeltje met eten binnen te krijgen. Ik maak alle hapjes zelf, en dan heb je echt voor niks in de keuken gestaan. Vanaf 5 maanden begon Moos het een beetje te begrijpen.  Ook het dag ritme met fles en hapjes, heeft even geduurd tot het goed ging. Vaak was hij precies moe wanneer ik het fruithapje of groente hapje wou geven.  Hij viel dus in slaap tijdens het eten.... 


Net als bij het fruit en groente hapje, was ik weer enthousiast om met brood te kunnen beginnen. Er word aangeraden om met wit of lichtbruin brood  te beginnen. Ik had gekozen voor lichtbruin boerenbrood. Het middag eten wil ik het liefst aan tafel. Het is een stuk gezelliger om gelijk samen te gaan eten. En ZIEN eten DOET eten! Tenminste dat hoop ik dan maar, tot nu toe gaat het goed. 

Ik heb eerst ongeveer een week, hele kleine stukjes brood gedoopt in kunstvoeding. Zo word het lekker sappig, een soort van spons. Makkelijk weg te sabbelen dus! Ik gaf daarnaast Moos een stukje korst. Zo kan hij ook met zijn handjes het broodje ontdekken en proberen in zijn mond te doen. En je geeft hem het idee, dat hij zelf eet. En tussendoor geef ik hem stukjes brood.  Soms leg ik een stukje brood voor zijn neus. Zo stimuleer je zijn motoriek tussen wijs- en duimvinger. En dat hij zo zelf leert eten. Moos pakt het broodje en houd het in zijn handje. Of hij schuift alles van tafel of het gaat zijn stoel in. Met dat plakkeriger beleg is feest op tafel. En een bordje voor zijn neus plaatsen, is vragen om broodoorlog op tafel en de grond. Ik geef nu een stukje brood met een vork, want hapt ook steeds meer op mijn vingers.. 

Nadat het goed ging met melk, ben ik gestart met boter en appelstroop. De eerste hap een gek gezicht, maar ook weer snel gewend. Ik ben al snel gaan variĆ«ren met beleg, elke dag appelstroop is ook zo saaaaaaii.

6 Maanden, broodbeleg:
- Lichtbruin brood, boter met appelstroop.
- Lichtbruin brood, boter met smeerkaas.
- Lichtbruin brood, boter met jam.
- Broodkorstje tussendoor of tijdens.
- Soepstengel tussendoor (soms), niet TE grote stukken aanbieden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blogger Template designed By The Sunday Studio.