Pagina's

dinsdag 12 juli 2016

Moos 8 Maanden oud, er komt weer wat nieuws bij.

Elke maand die erbij komt, is weer een mijlpaal. En aangezien er zoveel gebeurd in zijn ontwikkeling elke maand. Vind ik het leuk, om alles even op een rijtje te zetten. Zie jij overeenkomsten bij jou kleine baby? Misschien vind je het leuk om het te delen, door te reageren onder dit blogbericht.

Moos is nog steeds een tevreden baby, maar krijgt steeds meer een eigen willetje. Het ''commode strijd verhaal'' zegt al genoeg eigenlijk. Het lijkt erop, dat het met de dag erger wordt. Of Moos moet erg moe zijn, dan laat hij het wel toe. De andere keren is het dus alleen maar draaien, draaien en nog eens draaien..

Nu Moos 8 maanden is, zijn er weer wat nieuwe veranderingen. Hij tijgert achter mij aan. En als ik dan verbaasd om kijk, lacht hij trots. Hij tijgert door het hele huis en is alles aan het ontdekken. En natuurlijk het huis aan het leren kennen. Hij reageert al op mijn stem als iets niet mag. En als ik even niet oplet, dan ben ik te laat. ''Alles pakken, wat je pakken kan'' Hij moet het gewoon allemaal even bekijken. Naast zijn eigen ''speelvak'', heeft hij al laten zien waar nog meer zijn interesses liggen.  Ik zal ze onder elkaar even benoemen:

- Afstandbediening
- Telefoon
- Ipad
- Schoenen
- Riempjes
- Labels van knuffels, tassen, van zijn eigen stoel
- Wielen, zoals van de kinderwagen, salontafel, box. (bij mij staat alles op wielen.. Haha)



Hij heeft ook een speelgoed treintje, wat geluid maakt. Hij geeft er een duw aan, en gaat er dan achter na. Heel leuk om te zien, hoe hij zich daarmee al vermaakt. 

Het duurt niet lang meer voordat hij gaat kruipen. Af en toe wipt hij zijn kont omhoog en zijn knieen naar voren. Houd alleen zijn hoofd nog omlaag en zijn armen. We zullen zien, hoelang dit gaat duren. Door je kleine meerdere keren op een dag op de grond te leggen. Prikkel je kleine door te gaan bewegen en zelf te gaan ontdekken wat hij kan. Een kind met een goede motorische ontwikkeling,  schijnt ook beter cognitief te ontwikkelen.

Hieronder heb ik een stukje overgenomen van de site;  Motorische ontwikkeling. Omdat ik het interessant vind hoe het allemaal in elkaar steekt. 
''De drie ontwikkelingsgebieden beïnvloeden elkaar. Kinderen die motorisch minder vaardig zijn dan leeftijdsgenootjes kunnen bijvoorbeeld niet goed mee komen met het spelen op straat of het schoolplein, waardoor zij minder sociale contacten kunnen hebben, wat weer invloed heeft op de sociaal- emotionele ontwikkeling. Ook kunnen kinderen met een achterstand in de fijne motoriek problemen ondervinden met schrijven, wat weer van invloed kan zijn op de spraak- en taalontwikkeling en de cognitieve ontwikkeling. ''

Zonder dat ik wist van deze ontwikkeling, deed ik het eigenlijk al. Ik kon namelijk niet wachten om Moos op de grond neer te leggen. En zijn gang te laten gaan, en te stimuleren om te gaan draaien. Of om te gaan oefenen met overeind te komen met zitten. Hier heb ik ook een kort filmpje van een eerder blogbericht: Moos gaat zitten. Mijn vriend vond het aan het begin allemaal maar niks. De grond is vies, ook al heb ik het gestofzuigd en gedweild.  Hij had zoiets van, een kind hoort niet op de grond nog zo klein. Nadat hij zag hoe Moos zich ontwikkelde op de grond, begon hij het alleen maar leuk te vinden. En na het vertellen dat het ook juist zijn motorische en cognitieve ontwikkeling stimuleert. Was hij helemaal overtuigd.
 
 
En zijn derde tand is een klein beetje doorgekomen! En natuurlijk ben ik zo een dolle moeder, die er een foto van probeert te maken. Ja ik kan het zien, jullie ook!? Haha..



Ik ben even op zoek gegaan, hoe de ontwikkeling van het melk gebit in elkaar zit. Toevallig had ik al eerder een blog bericht  hierover gelezen van ''More than a mom'' . Over haar dreumes , die voor het eerst naar de tandarts ging. Hierin schrijft zij ook een stukje over het melk gebit en hoe haar dreumes de tandarts ervaren heeft.  Dat duurt gelukkig nog wel even voordat het zover is voor Moos. Want ik houd helemaal niet van de tandarts! 

Hieronder een foto en de groei van het melk gebit, gevonden op de site van ''Opvoeden.nl".


  • 6 maanden: 2 snijtanden onder;
  • 8 maanden: 2 snijtanden boven;
  • 9-12 maanden: de tweede snijtanden onder en boven;
  • 14-16 maanden: de eerste melkkiezen;
  • 18-20 maanden: de hoektanden;
  • 24-30 maanden: de tweede melkkiezen.
Dit waren wel de hoogte punten van de afgelopen maand. Zou nog wel even door kunnen gaan met allerlei veranderingen van Moos. Maar wees gerust, er komen nog genoeg blogberichten aan!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blogger Template designed By The Sunday Studio.