Pagina's

zondag 24 juli 2016

Voorbereidingen, vliegen met een baby.

Spannend, we gaan op vakantie met warme temperaturen met Moos. Wanneer ga ik jullie natuurlijk niet vertellen! Ook gaan we voor het eerst vliegen als gezin. Een leuk vooruitzicht, maar hoe bereiden we de vakantie voor? Ik ga jullie vertellen, hoe ik het ga aanpakken. Met een klein stukje over de warmte en uitdroging. Na de vakantie zal ik mijn ervaring hoe het uiteindelijk is gegaan met jullie delen. 


Vliegen met een baby, bij Corendon:
Wij gaan vliegen met Corendon en er kwamen als moeder natuurlijk een aantal vragen bij mij op. Dit word namelijk de eerste keer dat wij met zijn vieren gaan vliegen. Voor het eerst met een kind en een baby. En je moet natuurlijk wel voorbereid zijn. Niet dat wij een heel georganiseerd stel zijn, meestal loopt het gewoon. Toch ben ik op zoek gegaan, om wat informatie in te winnen. Zelf ben ik niet heel dol op vliegen. Vanwege dat ik mijn oren niet kan klaren. Ik zit dus al redelijk gespannen met oordopjes, kougom en drinken in het vliegtuig. Het is dus dolle pret bij aankomst. Eerst even acllimatiseren en rustig mijn gehoor terug krijgen. Maar hoe moet het nou met een baby?

Mag ik een buggy meenemen in het vliegtuig?
Ja, het is mogelijk om gratis een buggy of kinderwagen mee te nemen. Een lichtgewicht buggy die inklapbaar is, mag meegenomen worden tot aan de gate. Wat fijn, ik zag het al niet zitten om hem te moeten tillen midden in de nacht. Drijfnat in het vliegtuig moeten zitten, nee dankje! Wil je toch je kinderwagen mee, kan dat ook. Alleen dan moet de wagen bij de check- in balie ingeleverd worden. Ik zie wel dat je bij aankomst, je buggy niet gelijk weer in handen krijgt. Maar kan ophalen bij de bagageband. Jeetje, ben benieuwd hoe dat gaat. 

Hoe zit het met opvolg melk, fruithapje of een tussendoortje?
Er word geen speciale kindermaaltijden aan boord gereserveerd. Wij vliegen in de nacht en het is ongeveer 3a4 uur vliegen. Dat is gelukkig niet van toepassing bij ons. Hoogstens een tussendoortje of een fles. Het is toegestaan om tijdens de vlucht het ''hoognodige'' voeding mee te nemen. Ik neem aan dat een cracker en twee voedingen opvolgmelk meegenomen mag worden. Er is een mogelijkheid dat de babyvoeding aan boord opgewarmd kan worden.

Heeft de baby last van de luchtdruk verschil?
Net als volwassenen kunnen ook baby's last krijgen van hun oren bij het opstijgen en vooral bij het landen. Als je baby grijpt naar de oortjes, dan kun je er wel vanuit gaan dat ze last hebben. Dat is leuk want als Moos moe is, grijpt hij ook naar de oortjes. Dan gaat hij er aan trekken. De tips die worden gegeven zijn; fopspeen of je baby/kind laten drinken tijdens het opstijgen of dalen.

Wat is handig om mee te nemen in het vliegtuig? 
Verschoning zoals luiers, luierdoekjes en een extra set kleding. Ook hierin is het toegestaan om het hoognodige mee te nemen tijdens de vlucht. Een extra dekentje, vanwege de airco vond ik ook een goeie tip. Wij nemen de mini ipad mee en zorgen ervoor dat we leuke filmpjes erop zetten voor Nina en Moos. Ook hebben we beiden een telefoon waar we van alles op kunnen zetten. Een knuffeltje mee voor het slapen. En eventueel een speeltje voor Moos aangepast aan zijn leeftijd van 9 maanden. Dan moet het wel goed komen tijdens de vlucht!

Ik had een leuke site gevonden; Gezin op reis die een handige inpaklijst hebben opgesteld!

Moet Moos op schoot, of heeft hij een eigen stoel?
Een baby heeft geen bagagevrijdom. Extra kilo's kunnen tegen betaling bij geboekt worden. Vanwege vliegveiligheid mag u kind niet bij de nooduitgang zitten. Lijkt mij logische, zie je het voor je als er nood is? Een baby of kind die de voortouw neemt? Ok, flauw! 

Nee, een baby tot 2jaar heeft geen eigen stoel. Gedurende de vlucht zit de baby op schoot bij een van de ouders. Natuurlijk tegen betaling, kan de baby wel een eigen stoel krijgen. 

Hoge temperaturen en een baby?
Ik denk dat het handig is dat je op de hoogte bent van uitdroging verschijnselen en wat je eraan kan doen om het voor te zijn. Daarnaast ben ik op zoek gegaan hoe je de baby het beste kan beschermen tegen de zon. En hoe om te gaan met de warmte. De Informatie hieronder heb ik van de site Mens en gezondheid.

Uitdroging verschijnselen: 
Hieronder verschillende fases van uitdroging:

  • Dorst
  • Minder plassen en droge huid, rusteloos of slaperig.
  • Reageert minder dan normaal, geen tranen, niet meer plassen, diepliggende ogen, geen elastische huid
  • Shock

Om uitdroging te voorkomen is het daarom belangrijk om goed de signalen van je baby te signaleren.  Bied meerdere malen per dag drinken aan. Water, thee zonder suiker of diksap. Stukjes fruit aanbieden is ook goed.  Ik ben hier thuis al begonnen met het geven van water meerdere malen. Zodat hij alvast even kan wennen voor de vakantie. 

De babyhuid is nog erg gevoelig en kan zijn eigen lichaamswarmte nog niet regelen. Vermijd daarom direct zonlicht en gebruik zonnebrand minimaal factor 30 en maak gebruik van een pet of hoedje. Zelf had ik een leuke gezien op mamaloesbabysjop en Kleine koning. Ok, heel eerlijk vind ik het helemaal niet mooi voor een jongen. Een stoere Rebellious cap van Lucky no.7 is veel stoerder. Maar voor een baby van 9 maanden gewoon niet genoeg bescherming. Dat is natuurlijk mijn mening. 

En als laatste een paar tips onder elkaar die nog niet besproken zijn:

  • Luchtige kleding.
  • Zet je baby in de schaduw of op een koele plaats.
  • Laat de baby niet achter in de auto, lijkt mij logisch.
  • Lauw badje om af te koelen
  • Wandelen met de kap omlaag, vermijd direct zonlicht. (bruin worden is echt niet belangrijk!)
  • Een molton in bed neemt transpiratievocht extra op.

Wij moeten al midden nacht op het vliegveld zijn, een leuke uitdaging. Ik ben alweer wat meer op de hoogte en hoop jullie ook. Misschien heb jij wel een handige tip voor onze vakantie? Dit was tot zover de eerste stap naar onze vakantie. En zal zich langzaam verder uitbreiden. In mijn volgende post wil ik wat meer informatie gaan vertellen, over het eten in het buitenland met een baby van 9 maanden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blogger Template designed By The Sunday Studio.